חוק זכויות יוצרים – למה הוא קיים?

תוכן עניינים

הרבה פעמים אנחנו שומעים בחדשות ובמקומות אחרים, על המונח זכויות יוצרים ועד כמה הוא חשוב עבור אמנים, יזמים, ממציאים ואנשי עסקים. לא תמיד אנחנו מצליחים להבין את החשיבות של מונח זה ומה שעומד מאחוריו.

יתרה מזו, לא פעם אנחנו שומעים על מאבקים משפטיים בגין חוק זכויות יוצרים, בין אם זה בקרב אנשים שבעבר עבדו ביחד והחליטו להיפרד על רקע חילוקי דעות ובין אם זה בין אנשים זרים, אשר צד אחד מרגיש שהצד השני פגע בזכויות שלו כיוצר.

במאמר זה אנחנו נסביר מה זה זכויות יוצרים ולמה חשוב שיש חוק זכויות יוצרים. מעבר לכל, אנחנו נסביר מי יכול לעזור לנו להגן על הזכויות שלנו במידה וגורם אחר, פרטי או מסחרי, עובר על החוק וכתוצאה מכך אנחנו נפגעים.

לפני שנתחיל חשוב להבהיר, חוק זכויות יוצרים נועד להגן על הרבה מאוד גורמים ולא רק על יוצר במובן שאנחנו חושבים, קרי יוצר מוזיקלי או יוצר קולנוע, החוק נועד להגן על כל גורם שלמעשה יצר יצירה מסוימת והיא שייכת לו. כאן צריך להדגיש, ישנם מקרים בהם אנשים יוצרים יצירות מסוימות אך הן אינן בהכרח שייכות להם, וזאת בגלל העובדה שהם עצמם שכירים במוסד, ארגון, חברה או כל מקום אחר ועל פי ההסכם ביניהם, כל הזכויות שייכות למקום ולא להם באופן פרטי.

מה זה זכויות יוצרים?

הרעיון של זכויות יוצרים הוא מאוד פשוט. ברגע שאנחנו יוצרים יצירה מסוימת אזי שהיא שייכת לנו וזכותנו המלאה להרוויח עליה מבלי שגורם אחר יוכל להשתמש בה באופן מסחרי ולהרוויח ממנה. כל עוד היצירה רשומה על שמנו, הזכויות עליה הן שלנו ורק לנו מותר להרוויח ממנה.

דוגמא קלאסית היא מוזיקה. לכל יצירה יש מי שעומד מאחוריה והוא בעל זכויות היוצרים. שיר שיש לו מילים ולחן, הרי שיכולים להיות באופן תיאורטי שני אנשים בעלי זכויות על היצירה, הכותב והמלחין (ייתכן גם שיהיו יותר בעלי זכויות, אם היצירה נוצרה על ידי כמות גדולה יותר של אנשים). כל פעם כשהשיר יושמע בצורה כזו או אחרת, ברדיו, מועדון או כל מקום אחר, הרי שהיוצרים זכאים לקבל תמלוגים על פי חוק זכויות יוצרים. כך מי שירצה להשתמש בשיר בשביל לעשות ממנו רווח מסחרי, יצטרך לשלם על כך.

מה זה חוק זכויות יוצרים?

החוק נועד להגן למעשה על יוצרים בעלי זכויות על יצירות שונות. הוא מגדיר מי בעל הזכויות על היצירה, על אילו יצירות אפשר לקבל חזקה, איך בדיוק זה בא לידי ביטוי, לאיזו תקופת זמן זה מוגדר ועוד.

חשוב לציין, החוק גם מגדיר מקרים של חוזים על זכויות יוצרים, באילו מקרים אפשר למכור זכויות לגורם מסוים, וכמובן מה הענישה כלפי מי שעובר על החוק.

 

התקשרו עכשיו!
הכירו את מערכת המתקדמת בישראל להזמנת קישורים ותוכן אונליין